În cele ce urmează, îți punem la dispoziție un ghid care să te ajute să alegi cele mai bune cauciucuri de iarna, îți prezentăm parametrii după care să te ghidezi atunci când faci alegerea și îți oferim un top cu cele mai bune anvelope de iarnă în 2020. 

Ce caracteristici au cauciucurile de iarnă potrivite
Cum se testează cauciucurile de iarnă
Cele mai bune cauciucuri de iarna în 2020
Codul Rutier 2020 și obligația dotării mașinii cu anvelope de iarnă

Ce caracteristici au cauciucurile de iarnă potrivite

Pentru a alege un set de anvelope de iarnă cât mai bun, este necesar să ții cont de anumite caracteristici ale cauciucurilor, pe care să le analizezi independent, pentru fiecare model în parte. O astfel de analiză este foarte utilă, deoarece te va ajuta să faci alegerea în mod obiectiv, în funcție de propriile tale nevoi. Iată care sunt parametrii de care să ții cont:

Distanța de frânare și aderența pe suprafețe umede 

Pentru că precipitațiile sunt comune în sezonul rece, distanța de frânare pe care anvelopele alese o pot asigura și aderența lor în condițiile grele de drum reprezintă un criteriu după care trebuie să te ghidezi în alegerea acestora. Pentru a stabili eficiența gumelor la frânare și cât de aderente sunt, este necesar să verifici eticheta produsului și să observi calificativul înscris pe aceasta. Acest parametru este marcat cu litere de la A la G, de la cea mai mică distanță de frânare la cea mai mare. 

Acest criteriu este unul important după care să te ghidezi, întrucât, în condiții de drum acoperit de apă, zăpadă sau polei, distanța de frânare, de la viteza de 80 km/h, oferită de anvelopele marcate cu litera A, este cu 30%, deci cu 18 metri mai mică decât cea asigurată de cauciucurile cu litera G. Pentru siguranța ta, îți recomandăm să alegi doar anvelope notate cu B sau A, întrucât acestea vor asigura cea mai mică distanță de frânare și vor asigura o aderență mai mare, în cazul unei manevre bruște.  

Nivelul zgomotului și consumul de combustibil generat

Mulți șoferi consideră că anvelopele de iarnă măresc consumul de carburant, dar și zgomotul produs în timpul rulării. Cu toate că această afirmație are o urmă de adevăr, nu este universal valabilă, iar prin alegerea unor cauciucuri de iarnă potrivite îți vei putea asigura o experiență de condus plăcută și economică pe timpul sezonului rece. 

Informații despre acești parametri poți descoperi tot pe eticheta cauciucurilor. Consumul de carburant generat este inscripționat în stânga celui legat de distanța de frânare pe drum umed și este notat tot prin litere cuprinse de la A la G. La fel ca în cazul precedent, cel mai mic consum este asigurat de anvelopele notate cu A și cel mai mare, de cauciucurile notate cu litera G. Pentru un raport calitate-preț cât mai bun, îți recomandăm să alegi anvelope al căror parametru de consum este minimum C.

În partea inferioară a etichetei, poți găsi detalii și despre zgomotul produs în timpul rulării de anvelope, acesta fiind exprimat în decibeli. Pentru o experiență de condus cât mai plăcută, este indicat să alegi anvelope care nu produc mai mult de 70 dB în mers. 

Brandul

Cu toate că este bine să verifici caracteristicile anvelopelor înainte de alegerea lor, numele producătorului este un alt criteriu important, care determină calitatea. Companiile consacrate precum Continental, Pirelli, Michelin sau Dunlop sunt cunoscute pentru pneurile premium pe care le produc și pentru că investesc anual sume imense pentru cercetare și pentru inventarea unor materiale noi, care să crească siguranța și confortul oferite de anvelope, dar și durabilitatea acestora. 

Deși mai scumpe decât celelalte modele, aceste pneuri reprezintă un pariu sigur, în cazul în care nu îți dorești să faci compromisuri.   

Părerile altor cumpărători 

Trăim în epoca internetului, iar acest lucru aduce o gamă largă de avantaje, chiar și atunci când vine vorba despre alegerea anvelopelor. Atunci când ai luat în calcul toate caracteristicile prezentate mai sus, iar în lista ta au mai rămas doar câteva modele de anvelope, este momentul să cauți, online, informații despre fiecare dintre acestea și să afli părerea persoanelor care le-au folosit deja.

Pentru a găsi recenzii obiective despre pneurile pe care ți le dorești, ai la dispoziție foarte multe canale, printre care forumuri, site-uri de specialitate sau magazine online, în care șoferii își împărtășesc experiențele cu privire la anvelopele deținute sau dezvăluie informații pe care producătorul nu le-a făcut publice. 

Testele de specialitate 

Anumite reviste internaționale de specialitate sau asociații automobilistice testează anual cele mai populare modele de anvelope de iarnă, urmărind o serie bine stabilită de parametri, cu scopul de a le prezenta publicului pe cele mai eficiente. Aceste teste sunt obiective, fiind realizate de entități consacrate din domeniu, a căror reputație garantează acuratețea rezultatelor. 

Astfel, dacă îți dorești să alegi rapid cele mai bune anvelope de iarnă, poți ține cont de recomandările unei astfel de entități. Pentru a te convinge de acuratețea unui astfel de test, ar trebui să afli mai multe despre cum se desfășoară testarea anvelopelor într-un mod profesionist. 

Cum se testează cauciucurile de iarnă

Entitățile specializate testează anvelopele după o serie foarte strictă de reguli și ținând cont de fiecare detaliu care ar putea afecta rezultatul final al verificării. 

În primul rând, toate anvelopele ce urmează a fi testate nu sunt primite de la producător, ci sunt cumpărate aleatoriu de pe piața liberă, de la diferiți comercianți cu puncte de desfacere diferite. Același lucru se aplică și când vine vorba despre testarea propriu-zisă, care se desfășoară tot independent, fără ca producătorul să intervină în vreun fel în desfășurarea procesului. 

Pentru a stabili cu exactitate cât de eficiente sunt anvelopele, în cadrul testării se vor simula mai multe scenarii, prin care să se verifice limitele cauciucurilor și capacitatea lor de a oferi siguranță în situații critice. Astfel, testele se vor desfășura pe carosabil umed, uscat sau pe zăpadă, iar mașina folosită pentru testare va avea, succesiv, sistemul de control al tracțiunii activat și dezactivat. 

În cadrul testelor, se vor simula situații precum frânarea bruscă sau manevrele spontane pentru evitarea unui pericol iminent, pentru a stabili cu acuratețe distanța de frânare și stabilitatea oferită de anvelopele de iarnă, pe toate condițiile de drum. 

Un alt parametru analizat în cadrul unei astfel de testări este durabilitatea. Pentru a se verifica dacă rezistența pneurilor promisă de producător coincide cu realitatea, o mașină echipată cu anvelopele va fi urcată pe un stand special cu role, unde vor fi simulate condițiile obișnuite de rulare, pentru a se stabili numărul de kilometri după care anvelopele se vor uza. Tot în cadrul testului se vor determina nivelul zgomotului produs de anvelope în timpul rulării și gradul de confort pe care acestea îl oferă. 

Cele mai bune cauciucuri de iarnă în 2020

Testele efectuate în fiecare sezon scot la iveală multe modele de anvelope care se comportă excelent la un anumit capitol, însă nu performează foarte bine la celelalte. Totuși, după testarea a sute de modele diferite, există un număr redus de anvelope care își dovedesc eficiența la toate capitolele și care sunt considerate cele mai bune. ADAC, unul dintre cele mai prestigioase cluburi de automobilism din lume, a testat unele dintre cele mai populare modele de anvelope de iarnă și a stabilit un top 5 ale acestora. Iată cele mai bune cauciucuri de iarnă din 2020, potrivit ADAC, în urma testării mai multor modele pe un autoturism Volkswagen Golf VII: 

5. Falken Eurowinter HS01

Dezvoltate în urma a doi ani de cercetare și testate de producător în condiții extreme și pe circuit, Falken Eurowinter HS01 se remarcă prin flexibilitatea sporită a peretelui lateral, care micșorează semnificativ distanța de frânare și reduce vibrațiile din mers, pentru un confort sporit. Cu ajutorul tehnologiei ACP, presiunea pusă pe roți este distribuită pe întreaga suprafață de contact a pneului, lucru care crește aderența și asigură o uzură uniformă a cauciucului. 

4. Hankook WINTER I CEPT RS2

WINTER I CEPT RS2 s-a remarcat prin stabilitatea oferită pe polei, lucru datorat striațiilor cu un profil în trei dimensiuni prezente pe suprafața pneului și a fantelor care îmbunătățesc semnificativ tracțiunea. De asemenea, acest model este considerat unul dintre cele mai bune și mulțumită manevrabilității excelente în condiții de drumuri grele, calitate datorată umărului larg al anvelopei, dar și materialului rezistent din jurul talonului. 

3. Dunlop WINTER SPORT 5

Anvelopele WINTER SPORT 5, produse de Dunlop, s-au remarcat prin rezistența crescută la acvaplanare, datorită canelurilor mai adânci, care permit dispersarea cantității de apă sau noroi, unei performanțe sporite pe drumurile acoperite de zăpadă, mulțumită numărului mare de blocuri, dar și marginii suplimentare de contact care sporește aderența. Grație designului său, WINTER SPORT 5 permite o distribuire uniformă a greutății pe întreaga anvelopă, lucru care scade consumul de combustibil și zgomotul. 

2. Michelin Alpin 6 

A șasea generație a deja celebrelor anvelope Alpin, produse de Michelin, vine cu o serie de inovații care au propulsat acest model pe locul 2 în topul celor mai bune cauciucuri de iarnă din 2020. Aceste anvelope oferă cea mai mică distanță de frânare pe zăpadă în condiții de rulare, cea mai bună tracțiune și accelerație pe zăpadă și o durabilitate excelentă.  

1. Bridgestone BLIZZAK LM005

Primul loc în topul celor mai bune anvelope de iarnă este ocupat de Blizzak LM005, care conduce la caracteristicile legate de distanța de frânare, zgomot produs în timpul rulării și indice de aderență. De asemenea, indicele de viteză este unul excelent, iar un automobil echipat cu aceste anvelope poate rula în condiții de siguranță până la viteza de 190 km/h. 

Codul Rutier 2020 și obligația dotării mașinii cu anvelope de iarnă

Dotarea mașinii cu anvelope de iarnă, odată cu venirea sezonului rece, nu este recomandată, ci obligatorie, iar șoferii care nu se conformează cu această regulă riscă sancțiuni drastice. 

Perioada în care este obligatorie dotarea mașinilor cu anvelope de iarnă, sancțiunile acordate șoferilor care nu se conformează cu echiparea corespunzătoare a mașinilor și tipurile de anvelope conforme sunt prevăzute în Codul Rutier, mai exact în Ordonanța 5/2011, supranumită și „Legea cauciucurilor de iarnă”. 

Perioada în care este obligatorie montarea cauciucurilor de iarnă 

Potrivit legii, este interzisă circulația vehiculelor pe drumurile publice acoperite de gheață, zăpadă sau polei, fără ca acestea să fie dotate cu cauciucuri de iarnă, însă nu este specificată o dată clară de la care montarea anvelopelor de sezon este obligatorie. De regulă, este recomandat să treci la anvelopele de iarnă atunci când temperaturile diurne au valoarea de sub 7 grade Celsius, pentru 3 zile consecutive. 

Anvelope acceptate 

În România, singurele tipuri de anvelope acceptate în timpul sezonului rece sunt cele de iarnă, adică acele cauciucuri care poartă inscripția M+S, însoțită de un fulg de nea și de un pisc stilizat. Pentru a nu fi sancționat de polițiști, este important să te asiguri că anvelopele pe care le cumperi au inscripționate toate aceste simboluri. Multe dintre cauciucurile All Season, pe care vei găsi doar inscripția M+S, nu sunt considerate conforme în România pentru circulația pe un drum înzăpezit sau acoperit de polei, așa că riști să fii sancționat. 

Sancțiunile acordate 

Potrivit Codului Rutier, persoanele care nu îndeplinesc condițiile legate de echiparea mașinilor cu anvelope de iarnă riscă o amendă cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei, dar și reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare, în urma căruia se va elibera o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație. 

Echiparea corespunzătoare a mașinii tale este necesară atât pentru a te conforma cu prevederile legii, cât și pentru a fi în siguranță atunci când circuli pe drumurile publice. Acordă atenție sporită alegerii unui set cât mai bun de anvelope de iarnă și nu face rabat de la calitate, chiar dacă prețul pneurilor este mai ridicat. 

Sursa Foto: Shutterstock