Unul dintre cele mai importante obiective la achiziționarea unei mașini second-hand este de a afla dacă a fost sau nu implicată într-un accident. Odată ce caroseria unei mașini este deteriorată rigiditatea sa este slăbită, ceea ce face ca orice alt accident să fie mult mai periculoas și potențial dăunătoar atât pentru mașină cât și pentru pasagerii săi. Foarte rar proprietarii auto investesc în reparații adecvate ale caroseriei după ce mașina a suferit un accident. Cel mai adesea reparațiile sunt ieftine, superficiale și realizate cu singurul scop de a vinde mașina.
Șansa de a cumpăra o mașină care a fost implicată într-un accident variază în funcție de marca și modelul autoturismului. În timp ce mulți șoferi caută vehicule moderne și fiabile, șoferii mai tineri și mai puțin experimentați se concentrează mai degrabă pe putere, sportivitate și estetică decât pe caracteristicile active si pasive de siguranță.
Platforma carVertical a făcut o cercetare ce se bazează pe rapoarte ale istoricului auto generate de clienții care utilizează platforma menționată. Aceste rapoarte dezvăluie informații despre accidentele în care a fost implicat vehiculul, despre orice piesă deteriorată, cât au costat reparațiile, plus multe altele.
Studiul s-a derulat între iunie 2020 și iunie 2021, fiind analizate aproape un milion de rapoarte ale istoricului mașinilor. Țări incluse: Polonia, România, Ugaria, Cehia, Bulgaria, Croația, Serbia, Slovacia, Slovenia, Rusia, Belarus, Franța, Lituania, Ucraina, Letonia, Italia, Germania.
Tabelul de mai jos prezintă cele cinci mărci de mașini din Europa care au fost cele mai susceptibile de a fi avariate conform rapoartelor carVertical. Rețineți modelele cele mai frecvent avariate; toate mașinile au caracteristici diferite și sunt populare printre diferite tipuri de șoferi.
După cum reiese din cercetări, Lexus ocupă primul loc. Această marcă de mașini este fiabilă și produce autoturisme puternice ceea ce poate duce uneori la momente în care șoferii își supraestimează abilitățile de conducere și asta se poate încheia prost.
Același lucru este valabil și pentru mașinile Jaguar și BMW. De exemplu, sportiva BMW Seria 3 și Jaguar-ul XF sunt mașini relativ ieftine pentru segmentul de top din care fac parte, ceea ce le face foarte populare, dar se pare că sunt și puțin prea agile pentru unii.
Subaru ocupă locul doi, demonstrând că nici sistemele cu tracțiune integrală nu te pot proteja întotdeauna în situații dificile. Cei care cumpără Subarus se aventurează de obicei în afara orașului. Sistemele sofisticate de tracțiune integrală (AWD) ale acestor mașini pot rezolva aproape orice provocare, dar când pe drumurile forestiere sau de țară dați brusc peste porțiuni cu gheață sau noroi, chiar și la viteze scăzute, nu vă veți putea opri întotdeauna suficient de repede încât să evitați un accident.
Și apoi există Dacia – una dintre cele mai ieftine mărci de mașini din lume. Ei produc mașini minimaliste adresate celor care își prioritizează bugetul. Datorită accesibilității, Daciile sunt adesea folosite pe post de cal de lucru, iar accidentele se pot întâmpla din cauza lipsei de grijă.
Tabelul de mai jos prezintă topul celor cinci mărci de mașini din Europa care sunt cel mai puțin probabil să fie avariate, conform rapoartelor carVertical. Este frapant faptul că până și aici procentele sunt relativ ridicate. Este important de reținut că nu există mărci de automobile cu procente mai mici, deoarece chiar și acolo unde accidentul rutier este cauzat din vina unui singur conducător auto sunt implicate adesea mai multe autovehicule.
Aceste rezultate arată că sex appeal-ul unui brand și caracteristicile mașinii afectează șansa acesteia de a fi implicată într-un accident. De exemplu, Fiat produce numai vehicule compacte. Mărcile Citroen și Peugeot oferă în principal mașini la prețuri accesibile, cu motoare de aproximativ 100-150 CP. Aceste caracteristici nu prea satisfac nevoile șoferilor dornici să accelereze rapid și să conducă frecvent peste limitele de viteză.
În timpul studiului, carVertical a analizat rapoarte istorice auto din diferite țări europene. Rezultatele din tabelul de mai jos evidențiază în ce țări procentul mașinilor avariere este cel mai ridicat.
Această variație considerabilă este probabil rezultatul diferitelor stiluri de condus și al nivelului economic din fiecare țară.
Cei care trăiesc în țări cu un produs intern brut (PIB) mai mare își pot permite în medie vehicule mai noi. Dar când vine vorba de părți din Europa în care salariile sunt mai mici, este mai probabil ca ponderea mașinile importate din străinătate, mai ieftine și uneori avariate să fie mai ridicată.
Obiceiurile șoferilor afectează și ele de asemenea aceste statistici. Cu toate acestea, cercetările anterioare în acest sens au fost limitate. Acest lucru se datorează faptului că unele piețe nu au suficient de multe date disponibile online, ceea ce înseamnă că firmele de asigurări au avut foarte puține informații în format digital cu privire la avariile suferite de mașini și caracteristicile șoferilor.
În prezent accidentele auto reprezintă o problemă în creștere. Trimiterea mesajelor, vorbitul la telefon, mâncatul, băutul – șoferii efectuează tot mai multe activități în timp ce conduc, care, mai devreme sau mai târziu, duc la accidente de circulație. Mai mult, motoarele devin din ce în ce mai puternice, iar oamenii se apropie de limita superioară a abilităților de multitasking în timp ce conduc.
Repararea corectă a unei mașini după un accident este adesea costisitoare și nu toată lumea își poate permite acest lucru. Rigiditatea originală a caroseriei trebuie restabilită, airbagurile înlocuite etc. Mulți șoferi găsesc alternative mai ieftine dar mai puțin sigure. De aceea, pe drumurile de astăzi sunt înregistrate un număr din ce în ce mai mare de mașini second hand nesigure.